Svářečské kurzy jsou součástí některých našich oborů. Klasickou výuku na svářečských pracovištích nyní můžeme doplnit o nácvik ve virtuální realitě.
“Při výuce svařování je důležité nacvičit správný plynulý pohyb. Trenažér umožní začátečníkům soustředit se na pohyb ruky bez starostí o bezpečnost či ztráty materiálu,” říká Ing. Jan Vícha, zástupce ředitele pro praktickou výuku.
Účastníci této výuky mohou nyní absolvovat výukové lekce sice virtuálně, avšak za podmínek, které navozují dojem reality. Začátečníci bez jakýchkoliv předchozích znalostí se svařováním nepodstupují žádné riziko a mají přitom k dispozici ergonomicky tvarované hořáky, typické svařované díly a nastavitelné svařovací parametry. Tak zvaný „duch“ (tedy „virtuální instruktor“) informuje adepta svařování o tom, jakou by měl dodržovat optimální svařovací rychlost, vzdálenost špičky hořáku od obrobku a jaký úhel náklonu hořáku. Barevné signály fungující na principu semaforu spolu s reálným zvukem provázejícím svařovací proces zprostředkovávají adeptovi v reálném čase příslušnou odezvu a ukazují mu všechny odchylky od správného postupu. To mu umožňuje provádět okamžitou korekci procesu.
„Svářeč-začátečník“ se tímto postupem učí svému řemeslu krok za krokem, aniž by ho tato výuka nadměrně zatěžovala a získává přitom postupně technický cit pro nastavování parametrů. Tato promyšlená didaktická struktura výuky je zárukou její konzistentní a vysoké úrovně.